Elitfotboll Dam (EFD) är intresseorganisationen för Elitettan och OBOS Damallsvenskan, de två högsta ligorna inom damfotboll i Sverige. Inför den nyss avslutade säsongen knöt EFD sändningsavtal för båda ligorna där de två största mediahusen i landet, Schibstedt och Bonnier som genom Sportbladet Play och Sportexpressen Play sänder ligornas samtliga matcher.
Även Sveriges television (SVT) har liksom tidigare år sänt ett antal matcher i OBOS Damallsvenskan över säsongen och i den senaste mediaanalysen, som årligen genomförs av Upplevelseinstitutet (tidigare Sponsor Insight), ser man att tittarantalet på sändningar och inslag ökat markant.
Resultatet i UIs mätning som grundar sig på SVT och TV4s inslag och matchsändningar i OBOS Damallsvenskan visar att jämfört med säsongen 2019 har antalet tittare ökat från totala 143,8 miljoner till 276,4 miljoner, en ökning med hela 92,2%.
Att Aftonbladet sänder OBOS Damallsvenskan skapar mycket positiva synergier då den redaktionella bevakningen av ligan nu ligger på en mycket högre nivå och man når fler fotbollsintresserade genom både artiklar i och tillhörande sociala medier.