• Ligasponsorer

Söndag Sön 1 November Nov
Lördag Lör 7 November Nov
Söndag Sön 8 November Nov
Söndag Sön 15 November Nov

Trots publikrestriktioner – intresset för OBOS Damallsvenskan ökar stort

22 december 2020 12:59
Nyheter

Under säsongen 2020 infördes hårda publikrestriktioner för elitfotbollen för att minska smittspridningen av Covid-19. Trots detta har intresset för damfotboll i ökat stort och räckvidden i media för ligorna slår nya rekord.


Elitfotboll Dam (EFD) är intresseorganisationen för Elitettan och OBOS Damallsvenskan, de två högsta ligorna inom damfotboll i Sverige. Inför den nyss avslutade säsongen knöt EFD sändningsavtal för båda ligorna där de två största mediahusen i landet, Schibstedt och Bonnier som genom Sportbladet Play och Sportexpressen Play sänder ligornas samtliga matcher.

Även Sveriges television (SVT) har liksom tidigare år sänt ett antal matcher i OBOS Damallsvenskan över säsongen och i den senaste mediaanalysen, som årligen genomförs av Upplevelseinstitutet (tidigare Sponsor Insight), ser man att tittarantalet på sändningar och inslag ökat markant.

Resultatet i UIs mätning som grundar sig på SVT och TV4s inslag och matchsändningar i OBOS Damallsvenskan visar att jämfört med säsongen 2019 har antalet tittare ökat från totala 143,8 miljoner till 276,4 miljoner, en ökning med hela 92,2%.

  • Mediegenomslaget för OBOS Damallsvenskan under 2020 är riktigt starkt och det är nu endast drakarna SHL och Allsvenskan i fotboll på herrsidan som har starkare räckvidd i TV, säger Peter Allvin, partner på UI. Att OBOS Damallsvenskan dessutom tillhör de mest populära ligorna (26% av svenskarna är intresserade enligt UI:s senaste Sportnavigator) gör att rättigheten tillhör de vassaste i Sverige. Mot bakgrund av detta finns det en väldigt stark grogrund för potentiella partners till ligan att få stark effekt av att associera sitt varumärke med OBOS Damallsvenskan.

Att Aftonbladet sänder OBOS Damallsvenskan skapar mycket positiva synergier då den redaktionella bevakningen av ligan nu ligger på en mycket högre nivå och man når fler fotbollsintresserade genom både artiklar i och tillhörande sociala medier.

  • Vi har sett att intresset för damfotboll ökat stadigt de senaste åren, mycket tack vare den ökade bevakningen. Det är väldigt glädjande att vi i dessa tuffa tider visar att intresset ökat ännu mera. Det ger oss ny energi i vårt arbete att skapa förutsättningar för fortsatt utveckling, kommenterar Tomas Hoszek, Generalsekreterare för EFD.